Iwata nagymester írásai 9.​

Szégyen és dicsőség

2000. május 9.
John Gielgud, a híres angol színész, aki 96 éves korában halt meg, egyszer azt mondta: “A színészi előadásnak két nézőpontja van, a szégyen és a dicsőség.” Amikor előadsz valamit, önmagadat teszed ki a szégyennek, nem csak a fizikai megjelenésed mutatkozik meg. Vannak, akik megdicsőülnek, amikor megdicsérik az előadásukat. Ám a dicsőítők legtöbbje egyszerűen csak magasztalja az előadót. Nem ők jelentik a dicsőséget.
Az emberek idővel elfelejtik a dolgokat. De vannak, akik nem tudják elfelejteni, hogy az előadásod lenyűgöző volt. Ez jelenti a dicsőséget.

A harcművészet gyakorlása és a színészi előadás ugyanaz.

Minden nap keményen gyakorlunk, majd közönség előtt bemutatót tartunk. Kitesszük magunkat a közönség ítéletének. Értékelnek, bírálnak, dicsérnek.
Nem szabad, hogy a dicséret felfuvalkodottá tegyen.
Nagyon sok üres, színlelt bók van a dicsérő szavak közt.
Vegyünk szemügyre inkább néhány jó példát.

1.
# Nakajama Hakudo mester bemutatója a Shinbudenben.
# Hashimoto Tojo mester bemutatója a Shinbudenben.
(Shinkyo-shi, Mansun 1942)

2.
# Az Össz Japán Iai Szövetség tanárai.
# Kono Hyakuren mester bemutatója.
# Sano Shigenori mester noto technikája, amely csodával volt határos.
# Mori Sigeki mester eishin-ryu gyakorlatai.
# Nakagawa Minoru mester eeishin-ryu gyakorlatai.
# Katszusze Koan mester bemutatójának életszerűsége.

3.
# Jamoto Harusuke mester csípő- és hastechnikája.
# Mori Sigeki mester bámulatos notója.
# Kimura Sanzo mester nukiuchi technikája és méltósága.
# Hashimoto Masatake mester és Nukata Tsho mester technikája. (A Yamaguchi-ken edzőtábor után.)

4.
# Tanárom, Yamamoto Takuji mester erőteljes nukitsuke technikája.

Az ő bemutatóikat ma is tisztán magam előtt látom.
Ez az igazi dicsőség.
Ezt kell továbbadnunk a következő nemzedéknek. Ez a valóság.

2000. május 25. – 87 évesen