Iwata interjúk
Interjú Iwata Norikazu mesterrel
Készítette: Pasi Hellstén Finnország és Neil Kemp Skócia
Fordította: Nagy Péter iaidō 4. dan
Ellenőrizte: Mihalik Hunor iaidō Renshi 6. dan, kendō Renshi 6. dan
Iwata mesterrel 2000 augusztusában találkoztam először Angliában. Erős egyéniséggel bíró nagyon érdekes tanárnak találtam. Nagyon tapasztalt iaidoban, és az iaidō történetében egyaránt, valamint igen szigorú tanár. Éppen ezért akartam interjút készíteni, és némi alapvető háttérinformációt szerezni erről az erős tanárról. Barátom, Neil Kemp Angliából már évekig tanult Iwata mestertől ezelőtt, és Japánban is látogatást tett számos rangidős tanítvánnyal együtt. 2001 novemberében újból Japánba utazott, hogy Iwata mestertől tanuljon, így elküldtem vele kérdéseimet, amelyeket fel is tett a mesternek, és ki is bővített néhányat. 2002 májusában Neil ismét látogatást tett Japánban, és néhány további kérdéssel fordult a mesterhez, olyan témákban, amelyeket bővebben akartam kifejtetni. Így hát ez egy hosszú történet, de remélem érdekelni fog.
Szeretnénk ezúton köszönetünket kifejezni Iwata mesternek és tolmácsunknak, Mrs. Juriko Teraonak, akik nélkül ez az interjú nem jöhetett volna létre. Iwata mester az Eikoku Roshu Kai szemináriumon válaszolt kérdéseinkre Ozuban, Ehime megyében, Sikokuban, 2001 novemberében, 2002 májusában, és később, 2002 augusztusában Angliában további magyarázattal szolgált.
Először szeretnénk megtudni valamit a mester hátteréről:
Mi Iwata mester teljes neve?
A nevem Iwata Norikazu, de néhányan Iwata Kenichi-nek szólítanak, mert a nevemben szereplő kandzsit így is lehet olvasni. Fiatal koromban Soheinek hívott a családom, mert nem voltam valami egészséges. Később neveztek el Norikazunak, mikor megerősödtem. Ekkor nagyjából 20 éves lehettem.
Hány éves most?
Kagawa kenben születtem 1913. szeptember 16.-án (Taiso 2), tehát 89 éves vagyok, habár a régi japán rendszer szerint már a 90. évemben járok és remélem, hogy még fogok tudni iaidōt gyakorolni és tanítani. 2002 augusztusában újból Angliába utazok tanítani, ha erőm engedi.
1927-ben kezdtem el középiskolai tanulmányaimat és a kendó tanulást. 1933 augusztusában szereztem meg a 3. dant, és négy hónapig segédtanárként tanítottam a középiskolában. 1933 decemberében bevonultam a Mandzsúriában állomásozó japán hadseregbe. 1935-ben katonai rendész lettem, és 1936 áprilisától a katonai rendészeket oktattam. Egészen 1945-ig tanítottam. Mivel Japán elveszítette a csendes-óceáni háborút, hadifogoly lettem a Szovjetunióban, és csak 1949 decemberében szabadultam. Mielőtt beálltam volna a hadseregbe, csak Seiza No Bu iaidot tanultam. Az iaidot 1957-től kezdve gyakorlom nagyon intenzíven. Akkor 43 éves voltam.
Hivatásos budo tanár, vagy van “civil foglalkozása” is?
Mióta nyugdíjas vagyok, az iaido gyakorlása kitölti a napjaimat. Most már lényegében a budo-ra és a kalligráfiára koncentrálok, de nem mondanám, hogy professzionális budo tanár vagyok. Kicsit később majd mesélek a háborúban töltött időről. A pályafutásom elején egy mezőgazdasági gépeket gyártó vállalatnál voltam titkár, később a japán miniszterelnök titkára lettem.
Milyen iait tanít a mester?
Most már csak Muso Jikiden Eishin Ryut oktatok, ahogyan Kochiban tanultam. Nem tanítok senkinek Zen Nippon Kendo Renmei Seitei katákat.
Mi a mostani fokozata?
Hanshi hachidan vagyok, a Zen Nippon Kendo Renmei meghatározása szerint. 1976-ban tettem le a hachidan vizsgát, és a hanshi státuszt 1983-ban szereztem meg. A többi lehetséges rang a Kyoshi Nanadan és a Renshi Rokudan. Nincs szükség újabb vizsgákra, de meg kell felelni bizonyos feltételeknek pl. elismertség a közösségben, tisztelet az iaidoban, büntetlen előélet, stb.
Mi a neve a dojojának, és hol van?
A dojom neve Ho Han Jukuna, címe: 2469-6, Oaza Okamoto, Toyanaka Cho, Mitoyo Gun, Kagawa Ken, Japan.
Átlagosan hány tagja van a dojonak?
Nem tudok átlagos számot mondani. Nagyon sok tanítványom volt az évek során, Japánból 200-300, néhány Európából és Kanadából. Vannak régi tanítványaim, akik rendszeresen járnak a dojoba, és néhány helyi tanuló Kagawából. Kapok felkéréseket különböző japán iskolákból olyanoktól, akik olvasták a cikkeimet a Nippon Kendo magazinban, vagy látták a videókat, amelyeket ugyanennek az újságnak készítettem, vagy olvasták a könyveimet. Mindenfelé tanítok Japánban olyan helyeken, ahol a tanulók a Roshu Kaihoz tartoznak, és más helyeken, ahol a hagyományos iaido/iaijutsu iránt érdeklődő emberek vannak.
Milyen gyakran van edzés a dojoban?
Amikor jönnek, tanítok. Nincsenek fix időpontok, rugalmas tudok lenni mások igényeihez igazodva, ha egyéb elfoglaltságaim engedik.
Vannak különleges szemináriumok (hétvégék)?
Igen, tartok japán Roshu Kai szemináriumokat, és az elmúlt 4-5 évben tanítok Angliából érkezetteket, akik egyenesen hozzám jönnek. Ezek a szemináriumok lehetnek hosszú hétvégék a japánoknak, illetve 7-10 naposak az angoloknak. Nagyon alaposan meg kell gondolnom, hogy mit tanítok ezeken, főleg a hosszú szemináriumokon az angol tanulóknak. Hosszú utat tesznek meg és sok mindent kell tanulniuk, ezért van szükség a kibővített időtartamra.
Melyik szervezethez tartozik a dojo? Zen Nippon Kendo Renmei, Zen Nippon Iaidō Renmei?
Először Seiza No Bu iaidot tanultam itt helyben, Kagawában, a 40-es években, de komolyan 1957-ben kezdtem el ezzel foglalkozni Kōchiban. Három hónapig vártam a válaszra a Kochi mesterektől – Fukui Harumasa mestertől, aki a Muso Jikiden Eishin Ryu 19. nagymestere volt, Yamamoto Takuji mestertől és Shimazaki Terujuki úrtól – hogy tanulhatok-e tőlük. Nagyon megörültem az igenlő válasznak. Kezdetben nagyon szigorúak voltak velem, megpróbáltak eltéríteni már az elején, de keményen dolgoztam, így elfogadtak. Vonattal utaztam 4 órát Kagawából Kochiba szombatonként, több órát gyakoroltam igen kis szünetekkel. Nagyon nehéz volt, de igen kifizetődő. Néhány év múlva azt mondták, hogy eleget tanultam, és elmehetek, de én kértem, hogy tovább tanulhassak, (Nem szabadulnak meg tőlem olyan könnyen!) és beleegyeztek. Ez a tanítás adott kemény alapot az iaidomnak, nagyon köszönöm a mestereimnek segítségüket és tanításukat.
Mikor választották Fukui Harumasát a 19. nagymesternek? Van-e valamilyen speciális ceremónia akkor, amikor egy menkyo kaiden tanulót nagymesternek választanak?
A könyvemben szerepel az összes nagymesterre vonatkozó dátum. Igen, van egy speciális ceremónia a Shinzen előtt, és a következő nagymester általában kap egy kardot aznap.
Mi vezette a harcművészetek útjára?
Fiatal koromban eléggé beteges voltam, így azért kezdtem el harcművészetet tanulni, hogy megerősödjek testben és lélekben. Gondolom ez eléggé gyakori ok a kezdésre. Édesapám dzsúdó tanár volt (menkyo kaidennel) de úgy gondolta, hogy nem vagyok elég erős a dzsúdóhoz, ezért azt javasolta, hogy próbáljam meg a kendót. Ezt tettem, és soha nem bántam meg, fontos részévé vált az életemnek.
Az édesapja judo-ka volt. A család többi tagja is foglalkozott harcművészetekkel?
Nem, csak apám és én.
Az édesapja judoban volt menkyo kaiden, vagy egy régebbi jujutsu iskolában?
Apám iskolája a Josin Ryu Jujutsu volt. Akkoriban még volt menkyo kaiden judoban.
Milyen más stílusokkal foglalkozott még?
Tanultam kendot és jukendot (puska bajonettel). Eleinte a fő érdeklődésem a kendo volt.
Mi a mester fokozata kendóban?
Kyosi Nanadan vagyok.
Hogy hozható összefüggésbe a többi harcművészet gyakorlása az iaidoval?
A kendó kiegészíti az iaidot, a forma más, de a szelleme ugyanaz. A mozdulatok is eltérnek kicsit, de az egyik segíthet a másikban.
Tanácsolható-e iaidō gyakorlóknak kendó vagy koryu kenjutsu tanulása azért, hogy jobban megértsék a japán kardművészetet?
Igen, feltétlenül. A páros munka segít az iaido katákban tovább fejlődni, és viszont.
Ki volt az első budo tanára?
A középiskolai tanárom, Seo Hikosaburo igen jó volt, inkább kiváló. Miatta tanultam ilyen sokat, és nagyon hálás vagyok neki azért, amit tanított.
Mi volt az iskola neve?
Kagawa Kenritsu Mijoshi középiskola.
Ki volt az első iai tanára?
Közvetlenül azután, hogy visszatértem Japánba 1949-ben, újrakezdtem a kendót. Hallottam róla, hogy van egy kivételesen hagyományőrző iskola, a Muso Jikiden Eishin Ryū Kochiban, ahol nagymester is van, és iaidot is akartam tanulni. Ismertem Koda Morio mestert, aki nemrég érkezett vissza Tajvanról, és nála kezdtem el kendót és iaidot gyakorolni. Koda mester egy speciális budo iskolában végzett (Kyoto Budo Senmongakko), és részt vett Oe mester egyik egyhetes szemináriumán is. Egy nap az iaido wazáról kérdeztem Koda mestert, aki ezt válaszolta: Tanultam Oe mestertől, de csak hét napig, és már elég régen volt, így elfelejtettem. Az elfelejtett részek helyett a saját stílusomat tanítom. Akkor megkérdeztem, hogy elmehetek-e Kochiba iaidot tanulni, amire igennel felelt, így elhatároztam, hogy megyek. Ennek ellenére mi együtt gyakoroltunk még vagy húsz éven át. Lassan, csendesen ő is kijavította a saját stílusát. Nagyon egyenes és jó tanár volt.
1957 májusában részt vettem a Kyoto Taikaion (ZNKR rendezvény). Hazafelé összetalálkoztam Fukui Harumasa mesterrel (a 19. Muso Jikiden Eishin Ryu nagymesterrel), Yamamoto Takuji mesterrel és Taoka Cutau mesterrel, akit Taoka Denként is ismernek.
Kevéssel azután, hogy találkoztunk, megkértem Yamamoto mestert, hogy tanítson engem, és elkezdtem Kochiba járni 1957 augusztusában. Akkor 43 éves voltam. Megtanultam tőlük minden technikát a régi és új Kochi iaidoból. Öt és fél évig tanultam ott az iaidot.
Azután Mori Sigeki mestertől tanultam egészen 1988-ban bekövetkezett haláláig. Mori mester még Oe mestertől kezdett iaidot tanulni középiskolás korában, és 1927-ig tanult, mikor Oe mester eltávozott.
Iwata mester Yamamoto mester magántanítványa volt, vagy másokkal együtt tanult?
Yamamoto Takuji mester magántanítványa voltam, de volt neki sok más tanítványa is.
Melyik évben kezdett tanulni Mori mestertől?
1972-ben kezdtem tanulni Mori Sigeki mestertől.
Melyik tanára hatott leginkább Iwata mesterre iai és budo pályafutása során?
Mondhatnám, hogy a fent említett három tanár. Sok kiváló budokával és tanárral találkoztam életem során, beleértve Morihei Ueshiba mestert is, aki nagyon erőteljes, de ez a három tanár a legfontosabb nekem.
Ueshiba mesterrel a katonai rendőrség iskolájában találkoztam, ahol órákat tartott. Ez két hónappal a háború kitörése előtt volt. Úgy volt, hogy egy évig tart az oktatás, de a háború kitörése félbeszakította két hónap után. Ueshiba mester különleges ember volt. Senki sem tudta elérni őt, olyan jól mozgott, és a szelleme olyan erős volt. Még akkor sem tudták elkapni, ha tízen támadtak rá egyszerre. De amikor ő ragadta meg valakinek a karját, arra kellett mozdulnia, amerre ő akarta, különben eltört.
Tanítanak még ezek a tanárok?
Sajnos mindannyian meghaltak már. Ez a dolgok természetes rendje, de az emlékük és a tanításaik máig velem vannak. A Menkjo Kaidenek, amelyeket Yamamoto Takuji mestertől és Mori Shigeki mestertől kaptam, segítenek emlékezni a tanításaikra, és ebben a vonatkozásban nagyon hasznosak. Vannak filmjeink is róluk, amelyek szintén hasznosak, de a megértésükhöz közelről kell vizsgálni, hogy mit csinálnak, és tudni kell, hogy mi volt általános azokban az időkben. Tanítványaimnak az Eikoku Roshu Kaiban van másolatuk erről a filmről, és ha eddig még nem tették, biztosan szívesen adnak belőle.
Hogyan tanították a tanárai, milyen módszereket használtak?
Kezdetben a tanítás szigorú volt. A mester bemutatta a technikát, aztán én utánoztam, ő kijavította. Szóval a tanárok több és több iaidot mutattak, újra és újra bemutatták a helyes technikákat, és én követtem.
A) Yamamoto Takuji mester iaidoja
Hat évig tanult iaidot Oe mestertől a halála előtt. Yamamoto Takuji mester nem volt fiatal, mikor Oe mestertől tanult. Elsajátította Oe mester legkésőbbi iaidoját.
B) Hogyan tanultam Yamamoto Takuji mestertől
Az első három hónapban egyáltalán nem magyarázott. Bemutatta a 11 Seiza No Bu kata-t, aztán én csináltam őket. Ezt ismételgettük sorozatban. Kérdések nélkül tanultam az iaidot. Három hónappal később röviden elmagyarázta az okokat. Egy évig tanított Seiza No Bura. Aztán elkezdtem Tate Hiza No But tanulni. Minden vasárnap Kochiba utaztam. Délelőtt fél tíz körül érkeztem meg a Kochi dojoba (Chidokan) és délután három után utaztam vissza vonattal. 5 vagy 6 órán át gyakoroltam minden alkalommal.
Amikor Yamamoto Takuji mesterrel gyakoroltam, Fukui Harumasa mester, Taoka Cutau mester és Shimazaki Terujuki úr összegyűltek körülöttünk, mosolyogva szemlélték a gyakorlást. Shimazaki úrnak volt egy harcművészeti boltja. Oe mesterrel volt egészen haláláig. Mikor Yamamoto Takuji mester tartott egy kis szünetet, elhívtak és további leckéket adtak. Emlékszem, nem volt sok pihenésem.
Megtanultam mind a 45 technikát a három év alatt, ekkor a tanárom azt mondta:
“Nem kell többet jönnöd, készen vagy.” Mindazonáltal megkértem, hogy tanítson még, és jártam Kochiba további 2 évet és 6 hónapot. Minden alkalommal megcsináltuk a 45 katát nagyjából egy órán keresztül, és állandóan hallottam a hagyományos Kochi iaidos történeteket. Később ez sokat segített nekem. Úgy érzem a hosszú évek gyakorlása igazán jó volt. Yamamoto Takuji mester 1977-ben távozott közülünk. 92 éves volt.
C) Hogyan tanultam Mori Sigeki mestertől
Kochi tanulmányaim után Mori mesterhez kezdtem járni Macujamába minden második hónapban tanácsért és útmutatásért. Talán szerette az iaidohoz való hozzáállásomat, mert időnként meglátogatott. Eljött Kanonjiba is, ahol a társaimat is tanította. Mori mester elismerte Yamamoto Takuji mester tanítását. Többször ismételgette: “Megtanultad a legdinamikusabb Tosa (Kochi) gihut (technika) Elég jól elsajátítottad a dinamikus iaidot. Mindazonáltal Oe mester iaidoja nemcsak dinamikus, hanem könnyed és méltóságteljes is volt.” Emlékszem, hogy bátorított, nem javította ki, amit csináltam, csak hozzátette az iaidoját az enyémhez. Később visszavonult, és a gyerekei házába költözött Nagojába. Minden két-három hónapban meglátogattam, ilyenkor változatos témákról beszélgettünk naphosszat. Nagyon örült ezeknek a látogatásoknak. 1988. május 29-én halt meg, 97 évesen. Hosszú életű tanáraim voltak.
Mori mester 20 éven át tanult Oe mestertől. Yamamoto mester 6 éven át tette ugyanezt. Tehát mindketten közvetlenül tanultak tőle. Mori mester szintén tanult Hokijama Namio mestertől, a 18. nagymestertől. Hokijama mester és Mori mester osztálytársak voltak a középiskolában. Nagyon sokat tanultam Mori mestertől, különösen Oe mester életének és iaidojának megőrzése területén. Szintén Mori mester látta utoljára Fukui Harumasa mestert, 2 órával a halála előtt. Tehát minden tanárom nagyon közel állt egymáshoz.
Abban az időben nem volt semmi konfliktus a Tanimura Hat és a Shimomura Hat gyakorlók között. Kochiban mindkettőhöz járhatott az ember. A Kochii emberek nagyon barátságosak, így azt gyakorolhattam, amit csak akartam, így meg tudtam tanulni a Ryu mindkét ágát. A Kochin kívüli emberek akkor is és most is másképp mondják ezt, de nincs igazuk.
Nagyon szerencsés és boldog voltam, hogy ilyen jó tanáraim lehettek, akik mindig szívesen tanítottak tovább, ha megkértem őket.
Mikor született Hokijama mester, és mikor halt meg? Ismeretes már az utódja?
Hokijama mesterről megtalálhatóak a dátumok a könyvemben. Nem, nem lehet tudni, hogy ki az utódja. Fukui mester Hokiyama mester közeli barátja volt. Sokat ittak együtt. Ezért miután Hokijama mester meghalt, a felesége Fukui mesternek adta a kardját mindenféle ceremónia nélkül. Ezután néhány évig senki sem mondott semmit, mert nehéz idők jártak az emberekre. 1935-ben halt meg, a II. Világháború előtt. De az emberek tiltakozni kezdtek. Fukui mester azt mondta: “Kochiból fogom kiválasztani a 21. nagymestert.” Az öreg tanárok Kochiban lecsillapították a vitát.
Hagyott Oe mester bármilyen írott anyagot az iaidoról vagy budóról?
Sajnos Oe mester nem hagyott semmilyen könyvet vagy írást. A tanítványai vetették egybe az információkat.
Hogyan jellemezné a tanárait? Milyen emberek voltak?
Minden tanár Kochiban Igosso (erős karakter) volt. Igosso egy Kochi dialektus. Yamamoto Takuji mester iaidoja dinamikus volt. A dinamikus részt főleg Oe mestertől vette. Nagyban hatott rám Takuji mester, így az én iaidom 80%-ban dinamikus, 20%-ban könnyed. Haramusa mester nyugodt, kedves, meleg szívű ember volt. Mori mester nagyon precíz volt. Ő elismerte a Kochi tanárokat, így nem javított ki. De azt mondta, hogy Oe mester iaidoja fele-fele arányban volt dinamikus és könnyed. Hozzátette a saját iaidoját az enyémhez. Azt mondta: “A te iaidod nagyon dinamikus. Nem kell megváltoztatni. Csináld a te iaidodat.” Megpróbáltam kivenni a legjobb pontokat minden tanárom iaidojából, de Takuji mester hatott rám leginkább.
Mesélne néhány jellemző anekdotát a tanárairól?
Yamamoto mester nagyon független ember volt. Ha sérülés vagy vágás érte, saját magát kezelte, nem ment orvoshoz.
Harumasa mester házas volt, de nem voltak gyerekei. Így egyedül halt meg. Nagyon nyugodt volt az emberekkel, nagyon kedves volt a Kochin kívüli emberekhez (vendégként kezelte őket). Ugyanakkor Harumasa mester igazi “ördög” volt, amikor tanított, nagyon szigorú volt.
Takeshima mester Kochiból Harumasa mesternél tanult. A Kochi emberek védik egymást, így nagyon keményen és komolyan edzettek együtt. Takeshima mester sokban hasonlított Harumasa mesterre. Általában nem tanít Kochin kívülieket, így az angol tanítványok megtisztelve érezhetik magukat, és biztos vagyok benne, hogy valóban így is éreznek.
Talán én vagyok az első Kochin kívüli, akit a mesterek tanítottak. Hárman összeültek eldönteni, hogy tanítanak-e vagy sem. Három hónap múlva Harumasa mester igent mondott, de hozzátette, hogy szigorúan fognak tanítani, hogy feladjam, és elmenjek. Ez nem sikerült, annak ellenére, hogy 5 és 1 órát tanítottak minden alkalommal egyhuzamban, de én újra és újra elmentem Kochiba a tanításért. A kemény munka nagyon jót tett nekem, és azt hiszem végül elismerték az erőfeszítéseimet.
Mori mester nagyon intelligens ember volt, nagyon szép és pontos kalligráfiákat rajzolt. Ahogy mondtam, ő és Hokijama mester osztálytársak voltak, és megígérték egymásnak, hogy készítenek egy nagyon pontos könyvet Oe mester iaidojáról. Azonban Hokijama mester erősen ivott, és 40 évesen meghalt (nagyon magas vérnyomása volt), így Mori mester nem írhatta meg a könyvet. Úgy gondolta, hogy ha Hokijama mesterrel együtt írja meg a könyvet, akkor a nagymesterek elfogadják majd. De ha egymaga adja ki, nem fogják értékelni. Amikor kiadtam az első könyvemet, Mori mester nagyon boldog volt, és megkértem rá, hogy írjon hozzá előszót.
Shikoku melyik részén, és mikor élt Yamamoto Harusuke mester?
Megint csak megtalálhatóak a dátumok a könyvemben. Kochiban élt.
Tudna a mester többet is mondani iaido kutatásairól, a könyveiről és cikkeiről?
1) A KENDO SJUUGI című könyv kutatása
A KENDO SZJUUGI című könyvet Yamada Jirokichi mester írta, ő a Tokiói Kereskedelmi Egyetem kendó tanára volt. Tudtam, hogy a könyv nagyon sok hasznos régi írást tartalmaz. Elkezdtem tanulmányozni. Nagyon sok magyarázat volt benne a budo iskolákról, sok Kubota Sugane mester írásai közül, GORIN NO SO stb. Számos eredeti szöveg volt a könyvben. Kiemeltem belőle az iaiban hasznos részeket, és kiadtam könyv formában. Elneveztem IAIDO SZJUUGInak. Ez a harmadik könyv, amit írtam (világoszöld a borítója.)
Kubota mester KOUBUSO tanár volt, ez a Tokugawa shogunátus utolsó éveiből fennmaradt iskola. Sok hasznos magyarázat volt a régi, tradicionális kendó és iaido technikákról, és tanítási módszerükről. Az ő könyve nagyon hasznos volt nekem amikor ezeket a technikákat tanultam.
2) A GORIN NO SO kutatása
1988-ban akadtam rá a GORIN NO SO egy példányára Kobayashi Ichiro magyarázataival egy kiotói antikváriumban. Lelkesen tanulmányozni kezdtem a könyvet. A magyarázatok a régi hagyományok könyveként mutatták be a GORIN NO SOt. Ugyanakkor a magyarázatokat csak egy igazi harcművész írhatta. Soha nem olvastam még ehhez fogható könyvet. Rá kellett ébrednem, hogy a kendót és az iaidot úgy kell gyakorolnunk, hogy céljainkat nem adhatjuk alább a GORIN NO SO szintjénél. Azóta is gyakran újraolvasom ezt a könyvet.
3) Különféle könyvek tanulmányozása
Iwata NorikazuElég jól meg lehet tanulni a Muso Jikiden Eishin Ryu technikáit, ha valaki nagyon szorgalmasan tanulmányozza Kono Hjakuren mester könyveit. Ugyanakkor az iskola gondolkodásmódját nem lehet elsajátítani az iaidoról szóló írások tanulmányozásával. Jamaoka Tessu mester, egy híres 19. századi vívómester, kalligráfus és államférfi, Zennel egészítette ki kendó tudását.
Kochi korszakom után szellemi gyakorlatokat kerestem. Igyekeztem jó könyvekre lelni. Elolvastam Suzuki Taisetsu Zenről szóló könyveit, a KEN ÉS ZEN címűt, a JUMI ÉS ZEN címűt, és a többit. A gondolkodásmódról szóló magyarázatok nagyon hasznosak a gyakorlati technikák tökéletesítésében. Ugyanakkor nem túl sok jó könyvet találtam a technikák támogatására. Mély benyomást tett rám egy könyv, amely a No játékról (dráma) szólt. A No szigorúan ragaszkodott a régi hagyományokhoz, és művelői ezt vitték át a gyakorlatba. Művészetük a testmozgás változásaira figyelmeztetett.
4) A technikák és magyarázatok tanulmányozása az újságokban és folyóiratokban olvasható eszmék átvételével
Némi utánajárással megtalálhatjuk a technikailag sikeres emberekről szóló cikkeket. Az erőfeszítéseiket kísérő szellemi folyamatok hasonlóak azokhoz, amelyekre nekünk is szükségünk van az iaido gyakorlásakor. Amikor az eredményeikről olvasunk, tapasztalataikat átvehetjük a saját iaidonk tökéletesítése érdekében. Kifejezetten keresem az ilyen cikkeket, és a hasznos ötleteket megpróbálom észben tartani. Nem minden marad meg, de törekszem rá. Ilyen jellegű könyveket is szívesen olvasok, gyakran járok könyvesboltba. Lenyűgözött Matsushita Konosuke, a Panasonic (Matsushita) első elnökének példája, aki nem járt iskolába, önállóan képezte magát. Eredményeiből, szavaiból és tetteiből sokat tanulhatunk.